پارتیشن از آغاز تا به امروز

پارتیشن از آغاز تا به امروز

پارتیشن از نظر معنای لغوی:

پارتیشن (Partition) که در اصطلاحات معماری در زبان انگلیسی به معنای "جداگر تیغه‌ای" می‌باشد در زبان فارسی بیش‌تر برای معادلِ کلمه‌ی انگلیسیِ "کوبی‌کُل" (Cubicle) از ریشه‌ی لاتینِ "کوبی‌کیلِم" (Cubiculum)، به معنای "کابین" و "اتاقکِ" مجزّا  استفاده می‌شود.

تعریف و کاربرد پارتیشن:

"پارتیشن" در معنای پرکاربردترِ خود به محوطه‌ای اکثراً کاری و محصور، با اندازه‌هایی از حدود 2 متر مربع تا اندازه‌های بسیار بیش‌تر اطلاق می‌شود. امروزه پارتیشن‌بندی در بسیاری از  محل‌های کاری و شخصی کاربرد دارد اما در بَدوِ پیدایش، هدفِ اولیّه از آن، حفظ تمرکز حواس کارکنان شرکت‌ها و ادارات در مقابل مزاحمت‌های شنیداری و دیداری بود.
 زیبایی، دوام و آکوستیک بودن، از دیگر مزایای انواع پارتیشن مدرن به شمار می‌رود. طیِ بررسی‌های به عمل آمده اثبات شده است که استفاده از پارتیشن بندی علاوه بر ایجاد نوعی نظم و انضباط کاری، حس اعتماد به نفسِ کارکنان را نیز افزایش می‌دهد. هم‌چنین انواع مختلف پارتیشن اداری و یا دکوراتیو با ایجاد محیطی زیبا و  هماهنگ، تصویر مثبت و دلپذیری را در ذهن مراجعه‌کنندگان به محلِ ‌کارِ پارتیشن بندی شده یا مهمانانِ منزل به وجود می‌آورد.
 استفاده از مدل‌های دکوراتیو یکی از بهترین راه‌ها برای جداسازی فضاهای مختلف منزل به خصوص در فضاهای آپارتمانی می‌باشد. از مهم‌ترینِ این جداسازی‌ها در محیط منزل می‌توان به جداسازیِ  قسمت هال و پذیرایی- غذاخوری و پذیرایی- پارتیشن بندیِ اتاق‌‌ها یا اتاق‌خواب‌های بزرگ و پارتیشن بندیِ ورودیِ منزل از سایر قسمت‌ها اشاره کرد.
 استفاده از پارتیشن بندی در محل‌های استیجاری مقرون به صرفه‌تر و بسیار راحت‌تر از ساخت‌و‌سازهای عادی است و در اکثر موارد امکان جا‌به‌جایی، حذف و یا اضافه کردن قطعات و قسمت‌های مختلف در پارتیشن‌های "مدولار" (دارای قابلیت جا‌به‌جایی) وجود دارد.
 از مزایای دیگر پارتیشن می‌توان به عدم نیاز به زیباسازیِ مجدد آن با استفاده از  دیوارکوب، رنگ و یا کاغذ دیواری اشاره کرد. هم‌چنین این سازه نیاز به نگهداری خاصی ندارد. سطح انواع پارتیشن معمولاً تا درجه‌ای ضد خش است و در مورد نظافت نیز در اکثر موارد با یک دستمال مرطوب به راحتی تمیز می‌شود و فقط نباید در پایه‌ی آن آب جمع شود.

تاریخچه‌ی پارتیشن:

تا قبل از دهه‌ی 60  میلادی و پیش از ابداع پارتیشن، اکثر شرکت‌ها و مراکز بزرگ کاری در اروپا و آمریکا از شیوه‌یِ "فضای کاریِ باز"  (open workspace)  استفاده می‌کردند که در موارد بسیاری چنان که توضیح داده شد  موجب ایجاد مزاحمت‌های شنیداری و دیداری و عدم تمرکز حواس کارکنان میشد. 

نمونه‌ای از فضای باز کاری (open workspace) در دهه‌ی 50 میلادی

نخستین پارتیشن اداری توسط طراحی به نام "رابرت پِراپست"(Robert Propst) و تحت نظارتِ "جورج نِلسون" (George Nelson) درسال 1967 تحت عنوان "اَکشِن آفیسِ 2"  "Action Office II" طراحی و اجرا شد و برای کارکنانِ شرکت‌ها و ادارات، حریم خصوصی بیش‌تری را به ارمغان آورد. تعدادی از وسایل و نیز لوازم کارکنان  (مانند وسایل جانبی، قلاب‌ها یا وسایل قابل نصب)  از سطوح افقی و روی میزها به سطوح عمودی داخل پارتیشن‌ها منتقل شدند و بعدها حتی  نصب عکس و پوستر به قسمت داخلیِ پارتیشن‌ها توسط کارکنان تبدیل به یکی از رسم‌های معمول شد.

اولین نمونه از (اکشن آفیس ها) در سال 1967 که مقدمه‌ی پارتیشن‌های اداریِ امروزی بودند

طراحِ پارتیشن‌های اولیه‌ "رابرت پِراپست"، پیش از آغاز کار خود، در مورد ساختار و نحوه‌ی کار کردن انسان‌ها در دفاتر کاری، جریان تبادل اطلاعات و تاثیر تمامی این موارد بر روی کیفیت کاریِ این دفاتر ، مشاوره‌هایی از ریاضی‌دانان، روانشناسان و انسان‌شناسان دریافت کرد و نتیجه‌ی کارِ وی در زمان خود بسیار مورد توجه قرار گرفت.

یک (اکشن آفیس) در سال 1970

و اما در باره‌ی منازل، در دهه‌ی 1960 میلادی پارتیشن‌هایی که در منزل به کار برده میشد ‌ بیش‌تر از جنس چوب بود و در بالاترین قسمت آن، مکانی برای قرار دادن وسایل تزیینی در نظر گرفته می‌شد، محل نصب پارتیشن ابتدا بین سالن پذیرایی و اتاق نشیمن منزل قرار داشت.

پارتیشن اولیه‌ی خانگی

از نظر ساخت، پارتیشن‌ها در سَبک‌ها، اندازه‌ها و از مواد اولیه‌ی متنوعی ساخته می‌شوند، این پارتیشن‌ها برحسب نیازِ سفارش‌دهنده و نسبت به بودجه‌ی در نظر گرفته شده می‌توانند: تک جداره یا دو جداره‌یِ بلند یا کوتاه بوده و هم‌چنین از مصالح مختلفی هم‌چون انواع چوب، آلومینیوم- انواع ام دی اف  (MDF) و شیشه ساخته شوند. پارتیشن‌ها از لحاظ هندسی نیز در اًشکالِ  لوکس (ترکیبی)- مسطح- منحنی و یا دراز ساخته می‌شوند.
در تقسیم‌بندیِ پارتیشن‌ها، روش‌ها متفاوت است و آن‌ها را از نظر ظاهر- کاربرد- نوع و جنس تقسیم‌بندی کرده‌اند و در حقیقت در این مورد تقسیم‌بندی‌های مختلفی به کار برده می‌شود.
به طور کلی انواع مختلفی از پارتیشن و پارتیشن بندی وجود دارد که هر یک کاربرد خود را داشته و دارای مزایا و گاه معایبی هستند که در مورد انواع پارتیشن و پارتیشن بندی در مقاله‌ای جداگانه مفصلاً توضیح خواهیم داد.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

Location

اشتراک
امتیاز این آیتم :
0
  • اولین نظر را شما بدهید

تماس با ما

  • تهران ، خیابان انقلاب ، پل چوبی ، خیابان سپاه شمالی

    نبش کوچه فروردین،پلاک 60، واحد13

  • 40 35 68 77 (021)

  • info@venus-laser.com

ساعت کاری

  • شنبه تا چهارشنبه ...... 9 صبح تا 6 شب

    پنج شنبه ...... 9صبح تا 1 بعداظهر